Budgetbeheer gemeente Haarlem

Heb je moeite om je geldzaken op orde te houden of dreig je schulden te krijgen? Dan kan budgetbeheer gemeente Haarlem uitkomst bieden. Op deze pagina lees je wat budgetbeheer inhoudt, voor wie het bedoeld is en hoe je je kunt aanmelden.
Budgetbeheer gemeente Haarlem
Budgetbeheer gemeente Haarlem

Wat is budgetbeheer in de gemeente Haarlem

Budgetbeheer is een vorm van hulp waarbij jouw inkomsten tijdelijk worden beheerd door een budgetbeheerder. Deze betaalt jouw vaste lasten, verdeelt je geld en zorgt dat er overzicht komt in je financiën. Zo voorkom je nieuwe schulden en krijg je weer grip op je geld. De gemeente Haarlem werkt hiervoor samen met professionele instanties die gespecialiseerd zijn in schuldhulpverlening en budgetbeheer.

Budgetbeheer

Budgetbeheer via de gemeente Haarlem

De gemeente Haarlem biedt budgetbeheer aan voor mensen die moeite hebben om hun financiële situatie op orde te brengen en houden. 

  • Begeleiding: Je krijgt overzicht in je geldzaken. Een budgetbeheerder maakt je inkomsten en uitgaven inzichtelijk
  • Professionele beheerder: die je vaste lasten betaalt en een budgetplan voor je maakt. Dit plan zorgt ervoor dat al je vaste lasten worden betaald. Eventuele schulden afgelost en waar mogelijk wordt gespaard.
  • Budgetcoaching: om na het budgetbeheer traject weer zelfstandig verder te gaan. Je budgetbeheerder leert je hoe je zelf je financiën op orde houdt en schulden voorkomt
  • Preventie: voorkomen van nieuwe schulden. Je leert hoe je schulden in de toekomst kunt voorkomen. En tijdens het budgetbeheertraject mag je geen nieuwe schulden maken
  • Gratis: budgetbeheer via de gemeente Haarlem is gratis als je voldoet aan de voorwaarden
 
Let op: Budgetbeheer via de gemeente Haarlem is vrijwillig maar niet vrijblijvend. Je dient gemotiveerd te zijn en volledige medewerking te geven.
Budgetbeheer gemeente Haarlem
financiele coach
Voor wie is het

Voor wie is budgetbeheer via de gemeente Haarlem bedoeld?

Budgetbeheer via de gemeente Haarlem is bedoeld voor de inwoners van Haarlem, Bloemendaal, Zandvoort en Heemstede en wordt meestal geregeld via het sociale wijkteam.

Welke inwoners van de gemeente Haarlem komen in aanmerking voor gratis hulp:

  1. Mensen met betalingsproblemen: Je hebt regelmatig betalingsproblemen en bouwt schulden op. 
  2. Je ervaart financiële stress: Ieder maand is het weer de vraag of je je vaste lasten wel kunt betalen en of er voldoende geld overblijft om van te leven
  3. Tijdelijk zelf niet in staat: wegens omstandigheden ben je zelf tijdelijk niet in staat om voor je financiën zorg te dragen.
  4. Schulden of betalingsachterstanden: Je hebt schulden of betalingsachterstanden die je zelf niet meer kunt oplossen
  5. Geen vaste inkomensgrens: Er is geen vaste inkomensgrens. Er wordt gekeken naar jouw financiële situatie. Jouw inkomen is wel onderdeel van de toetsing maar wordt beoordeeld in combinatie met je overige financiële situatie.
 
Budgetbeheer bij de gemeente Haarlem is maatwerk. Er wordt gekeken naar jouw financiële situatie en of je gemotiveerd genoeg bent om deel te nemen aan het traject.
Hoe werkt het

Hoe werkt budgetbeheer via de gemeente Haarlem

Budgetbeheer via de gemeente Haarlem Kan aangevraagd worden bij de gemeente middels een aanvraagformulier of via het sociaal wijkteam:

  • Aanmelden: Via de website van de gemeente Haarlem kun je je aanmelden voor hulp bij geldzorgen. Je kunt ook het sociaal wijkteam vragen je te helpen bij het aanmelden
  • Intake gesprek: Er volgt een gesprek met een consulent schuldhulpverlening. Samen bekijken jullie of budgetbeheer de juiste oplossing is
  • Doorverwijzing naar budgetbeheer:  Als budgetbeheer passend is, word je doorverwezen naar een instantie die dit uitvoert (bijvoorbeeld een kredietbank of budgetbeheerder) 
  • Start van het traject: Je tekent een overeenkomst en geeft toestemming voor inkomensbeheer. Vanaf dat moment worden je inkomsten beheerd en ontvang je leefgeld.

Budgetbeheer bij de gemeente Haarlem is gratis maar er wordt verwacht dat je volledige medewerker verleend. De regels van budgetbeheer bij de gemeente Haarlem zijn vaak strenger dat bij particulier budgetbeheer.

Budgetbeheer Amsterdam
FAQ

Veelgestelde vragen

Ja, budgetbeheer via de gemeente Haarlem is gratis. Maar je dient gemotiveerd te zijn en te voldoen aan de voorwaarden die de gemeente Haarlem stelt

Ja, ook als je geen schulden hebt kom je in aanmerking voor budgetbeheer. Het wordt dan gezien als preventie

Nee, je gaat een overeenkomst aan voor een bepaalde tijd. Enkel in overleg met de toegewezen budgetbeheerder kun je stoppen met budgetbeheer.

Om in aanmerking te komen voor budgetbeheer via de gemeente Haarlem dien je aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Daarnaast zijn er vaak strengere regels verbonden aan het budgetbeheer. Bij Budget-Kompas kies je vrijwillig voor budgetbeheer, kun je er op ieder moment mee stoppen indien gewenst en wordt er veel meer naar je persoonlijke situatie gekeken. Budgetbeheer bij Budget-Kompas is persoonlijker en biedt meer ruimte voor overleg en eigen inbreng.

Heb je een vraag? Stel deze hieronder.